fabiennehogers.reismee.nl

Taupo, Whakahoro, Tongariro NP, Wellington, Abeltasman NP, Westport, Franz Josef, Wanaka, Queenstown, Milford sounds, Invercargill en Queenstown

Hello everybody,

Dat is even een tijdje geleden maar hier ben ik weer hoor! Mijn vorige blog is geëindigd in Lake Aniwhenua. Ondertussen heb ik bijna het hele Zuidereiland al doorgereisd.

Vrijdag ochtend 9 uur (05/12/2014) zijn we vertrokken van Lake Aniwhenua kwamen we rond half 12 aan in Taupo. Onderweg stopte de bus nog bij de bekende haku waterval. Kleine waterval maar het water ging zo onwijs hard dat het er gaaf uitzag. Het blijkt dat er 200.000 liter water over de waterval stroomt per seconden. Dat is genoeg om 5 olympische zwembaden te vullen per minuut. Deze informatie heb ik natuurlijk overgenomen van een bord bij de waterval haha!

Aangekomen bij het hostel (super groot en niet echt mijn ding maar gelukkig wel weer een 2 persoonskamer) hebben we onze tassen in de kamer gegooid en zijn we richting het informatie centrum gelopen. We wisten namelijk totaal niet wat we in Taupo wilde gaan doen. Het informatie centrum bracht ook geen uitkomst.. Het enigste wat je hier zou kunnen doen is raften, skydiven en bungeejumpen. Dat ben ik dus allemaal niet van plan hier. Er was 1 ding wat me wel aansprak en dat was de bootcruise langs de kusten van lake Taupo. Helaas was die niet beschikbaar deze dagen. Ik heb daarom ook besloten om hier in Taupo geen excursie of activiteiten te gaan doen. Wel konden we lekker stukken lopen en dat is ook wat we gedaan hebben.

Vanavond was het pakjes avond in Nederland, ik stond daar helemaal niet bij stil omdat ze dit kinderfeest totaal niet kennen in Nieuw-Zeeland.

Zaterdag (06/12/2014) hadden we nog geen specifieke plannen dus we hebben sochtends lekker rustig aan gedaan. Daarna zijn we richting de waterval, die we al gezien hadden, gelopen. We hadden de waterval dus al gezien met stray maar we hoopte dat de wandelroute ernaar toe leuk was. Nou niet dus.. Wat een onwijs saaie route zeg! Ik had er onderweg dus ook behoorlijk de pest in gekregen maar eenmaal weer in het hostel had ik wel een voldaan gevoel.

De volgende dag (zondag 07/12/2014) waren er weer geen plannen dus hebben we besloten om een relax dag aan het meer te hebben. Boek, muziek en water in de tas en richting het meer. Het weer was wel oké, soms erg warm maar ook veel bewolking. Lekker verbrand ben ik vandaag!

De laatste dag (maandag 08/12/2014) in Taupo is ook weer aangebroken. De bus vertrok om 1 uur in de middag dus we konden in de ochtend nog wat dingen doen zoals boodschappen en aftersun halen (ik leek namelijk wel een levende tomaat, zo verbrand). Precies om 1 uur kwam er een bus aanrijden met op de vooruit groot 'MERRY XMAS' geschreven en er zat een santa achter het stuur. Ik dacht echt, dit kan nooit onze bus zijn. Is dit een grap? Nee hoor het was echt de bus die wij moesten nemen. De santa stapte uit en heette ons harte welkom in zijn Christmasbus. Wij vroegen hem of hij ons wilde afzetten in tongariro national park want whakahoro zagen we niet zitten. Hij vond het geen enkel probleem om dat te doen maar vertelde wel dat wij dan een feestje zouden missen die avond. Toen hij dat zei begon ik te twijfelen.. Feestje? Daar heb ik eigenlijk wel zin in. Toen we stopte bij een drankhandel wist ik het zeker.. Ik blijf bij deze groep voor de komende 2 dagen in whakahoro. 6 december is het 'nationale kratdag' in Nieuw-Zeeland (of dit echt waar is of dat de buschauffeur het verzonnen heeft weet ik nog steeds niet), je koopt een kratje bier en drinkt deze op binnen 24 uur. Splash (buschauffeur) moest werken op deze dag dus hij had verzonnen dat wij het vanavond zouden doen! Je kan dus wel voorstellen hoe dat in de drankhandel ging. De kratjes bier vlogen over de toonbank. Toen we eenmaal weer in de bus zaten kregen we een demonstratie waarom de buschauffeur de bijnaam 'splash' heeft. Hij vind dat je een hoop geld betaald om met stray te kunnen reizen en om dan vervolgens je hele busreis te gaan slapen, dat kan natuurlijk niet. Dus wanneer je al even je ogen dicht hebt krijg je eens splash water in je gezicht! Gelukkig is er ook een spel in de bus wat je wel wakker houdt. Het spel heet 'digger, float, boat, goat'. Wanneer je 1 van de 4 ziet roep je het, dit hoor je dus de hele busreis door. Echt een fantastisch spel!

Toen we aankwamen in the middle of nowhere genaamd whakahoro was het bereik ook gelijk verdwenen. We zaten midden in de bergen. Nadat iedereen een bed had gevonden werd het kampvuur aangemaakt en kwamen de kratten bier te voorschijn. Muziekje erbij en het was een onwijs gezellig avond!

De volgende ochtend (woensdag 10/12/2014) werden Evie en ik om 9 uur opgehaald voor de Bush safari. Het weer was echt slecht, alleen maar regen maar dat was goed voor de Bush safari. We scheurde namelijk een beetje met een wagentje door de modder heen. Aan het einde van de safari was er nog een verrassing. We mochten namelijk nog een stukje kayaken. Ik had het nog nooit eerder gedaan maar het was wel super leuk om te doen. Na het kayaken was ik er wel echt klaar mee want ik was onderhand helemaal doorweekt. Gelukkig gingen we ook terug naar de lodges waar ik lekker kon douchen. De rest van die dag hebben we films gekeken en gerelaxt.

Donderdagochtend (11/12/2014) zijn we dus vertrokken naar het tongariro national park. De tongariro crossing die je daar kan lopen ging niet door omdat het weer te slecht was. Daarom hadden we een rust dag in het hostel daar. Jammer was, dat er helemaal niks te doen was. In de omgeving daar kan je alleen de crossing lopen en meer niet. In het hostel kon je ook weinig doen dus ik heb je eigenlijk best wel verveeld die dag. Gelukkig vertrokken we vrijdag (12/12/2014) weer vroeg richting Wellington. De busreis was goed te doen, dat komt ook omdat we het spelletje 'digger, float, boat, goat' deden en vaak stops maakte.

Toen we aankwamen in Wellington was het tijd om afscheid te nemen van de groep want Evie en ik zouden langer in Wellington blijven. Deze beslissing werd al snel weer veranderd toen Evie besloot om terug te reizen naar het national park om alsnog de crossing te doen met beter weer. Ik zag dit niet zitten dus heb op het laatste moment alles nog geregeld om alsnog met de Stray groep mee te kunnen naar het Zuidereiland. Dit is gelukkig gelukt en was het afscheid van korte duur. De volgende ochtend (zaterdag 13/12/2014) sloot ik me weer aan bij de groep!

Zaterdag (13/12/2014) hebben we sochtends vroeg de Ferry genomen naar het Zuidereiland. De boottocht hoort heel mooi te zijn omdat je door fjorden heen vaart maar wij hadden natuurlijk weer pech. Het weer was slecht dus het regende en door de regen was het ook erg mistig. We konden hierdoor niks zien en al helemaal geen foto's maken. We hebben dus ook de hele boottocht niks gedaan. De meeste lagen te slapen of waren een boek aan het lezen!

Aangekomen in picton regende het nog een beetje maar het klaarde al snel op. De busreis van picton naar Marahau kon beginnen.

Rond 6 uur zijn we aangekomen bij 'The barn'. Dit is de accommodatie waar we sliepen voor de komende 2 nachten. Het was weer een super leuke accommodatie. Allemaal kleine huisjes, wat de kamer zijn. We sliepen met 6 personen op een kamer. Verder is er een buiten keuken met bbq, movieroom en plek met hangmatten, kampvuur en pooltafels. Die avond hadden we een bbq. De buschauffeur had het geregeld dus er was vlees voor een heel weeshuis, brood en wat sla. Het was erg lekker! De rest van de avond heb ik in een hangmat gelegen en bij het kampvuur gezeten.

Ik zat onwijs erg te twijfelen wat ik nou ging doen de rest van mijn reis. Er waren namelijk 2 opties, de eerste optie is dat ik tot kerst in het abel tasman park blijf en een paar dagen terug reis naar Nelson. En dan ben ik met kerst samen met Evie en reizen we samen verder. De tweede optie was dat ik gewoon met de busgroep verder ga reizen. Ik wist echt niet wat wijsheid was.. Dus advies gevraagd aan het thuisfront en besloten dat ik verder ga reizen met de busgroep.

De volgende dag (zondag 14/12/2014) had ik geen activiteit op het programma staan. Ik had namelijk niks geboekt omdat ik dacht dat ik tot kerst in het abel tasman park zou zijn dus dan had ik nog genoeg tijd. Nu ik besloten heb om met de busgroep mee te gaan baalde ik wel ontzettend dat ik niet de activiteit sailing heb gekozen. Maar er komen hier op het Zuidereiland nog genoeg momenten dat ik kan varen!

Ik was gelukkig niet de enigste die geen activiteit had geboekt dus zijn we met een groepje gaan lopen. Er zijn daar een hoop wandelingen te doen. Wij besloten om gewoon te lopen en kijken waar we heen gaan en uitkomen. Super mooi is het in het abel tasman park. Wij hebben het begin van de abel tasman track gelopen. Deze track gaat langs allemaal verschillende stranden. Het eerste strand dat we tegen kwamen zijn we dan ook even op geweest. We gingen al vrij snel weer door met lopen. Na ongeveer een uur kwamen we bij een ander strand waar we wat langer hebben gelegen. Een paar van de groep hebben daar gezwommen maar het duurde even voordat ze er eenmaal in waren, dus ik had er maar voor gekozen om veilig op het strand te blijven! Rond een uurtje of 3 zijn we nog een stukje verder gelopen en daarna terug naar het hostel.

Er waren 2 nieuwe straybussen aangekomen dus het zou 1 groot feest worden. Ik heb dit feest niet meegemaakt want ben een film wezen kijken en daarna gaan slapen, ik was namelijk kapot! Voordat ik naar nieuw-Zeeland kwam had ik de hobbit films en lord of the rings nog nooit gezien. Nu ik in de straybus zit bijna allemaal al.. Grote hobbit/lord of the rings fans hier dus!

De volgende ochtend (maandag 15/12/2014) zijn we vroeg vertrokken naar westport! Het was een lange rit naar westport dus onderweg zijn we op plekken gestopt. Buiten de toilet en supermarkt stops om was er een super leuke walk stop. Het was was een walk van ongeveer 60 minuten langs de kust. Aan het einde van de route waren rotsen waar zeehonden oplagen. Het was wel goed zoeken want ze hebben dezelfde kleur als de rotsen. De route eindigde op een strand waar sommige gingen zwemmen. Terwijl zij aan het zwemmen waren zaten er aan de zijkant van het strand 2 zeehonden op de rotsen. Echt super leuk! Na de walk zijn we doorgereden naar het hostel in westport. Die avond hebben we een groepsmaaltijd gemaakt, curry met kip en rijst. Erg lekker!!

Dinsdagochtend (16/12/2014) zijn we vroeg vertrokken uit westport want er stond een lange busreis op de planning vandaag naar Franz Josef. Ik had besloten om te gaan skydiven in franz Josef dus dat zou ik woensdagmiddag gaan doen. Toen we rond 6 uur aankwamen in Franz Josef kwam de buschauffeur ermee dat ik nu gelijk zou gaan skydiven. Op dat moment kon ik wel dood neervallen van de zenuwen. Achteraf misschien beter ook dat het eerder was want anders had ik niet kunnen slapen van de zenuwen haha. Ik was zo zenuwachtig, echt niet normaal. Toen we aankwamen, kreeg ik allemaal toeters en bellen aan en toen het vliegtuig in. We zaten met ze 4e in het vliegtuig en ik zat bij de deur dus dan weet je al genoeg. Ik moest als eerst... Tijdens de vlucht werd ik helemaal vastgemaakt aan mijn instructeur. Op 10.000 ft kreeg ik een zuurstof masker op tot 15.000 ft. Toen het masker af ging kon ik bijna niet meer ademen van de zenuwen! Wanneer we op 16.500 ft (5 kilometer) zaten ging er een groen lampje branden en de deur ging open. Ik moest met mijn benen uit het vliegtuig hangen. De instructeur duwde mij dan steeds meer naar voren dus op een gegeven moment hing ik volledig uit dat vliegtuig en zat mijn instructeur nog in het vliegtuig. Ik kon hem wel vermoorden want hij sprong maar niet!

Toen schreeuwde hij 3,2,1 en hij sprong.. De vrije val was 70 seconden maar het leek wel minuten. We gingen rond de 200 kilometer per uur maar dat leek ook totaal niet, het leek alsof we stil hingen. Echt onwijs bizar maar super gaaf! Ik kan echt niet beschrijven wat er door me heen ging. Toen ging de parachute open, super mooi om het uitzicht te zien!

Ik mocht ook even de parachute besturen, de instructeur zei dan dat ik mijn linkerarm naar beneden moest doen en toen gingen we naar rechts echt hard rondjes draaien. Echt zo gaaf. Toen ik weer op de grond stond was ik super blij dat ik nog leef! Ik vond het zo gaaf, ik kan gewoon niet precies beschrijven wat er door me heen ging. Toen ik weer aankwam in het hostel ben ik vrij snel gaan slapen want de volgende ochtend ga ik de gletsjers op!

Woensdagochtend (17/12/2014) werd ik om 08:45 verwacht in het activiteitengebouw. Hier moesten we vragen beantwoorden en er mee akkoord gaan dat als ik dood ging, het niet hun verantwoordelijkheid was. Daarna kregen we speciale kleren en schoenen aan omdat het behoorlijk koud kan zijn boven op de berg! Nadat we allemaal omgekleed waren was het tijd voor de helikopter. Ik had nog nooit eerder in een helikopter gezeten maar dat was weer zo onwijs gaaf. We werden afgezet boven op de berg. Er lag allemaal sneeuw hier waar we door heen gingen lopen. De wandeltocht duurde 3 uur en daarna was ik er ook wel klaar mee. Het was wel super leuk hoor want er was een soort grot in het ijs waar we doorheen konden glijden en een diepe spleet waar we doorheen konden lopen. Echt super gaaf maar verder was het allemaal het delfde dus 3 uur was genoeg! Toen ik eenmaal weer terug was in het hostel ben ik samen met een groepje de bar in gedoken. Het was een super gezellig avond.

De volgende ochtend (18/12/2014) vertrokken we 9 uur richting Wanaka. Ik had een super gezellige avond gehad maar deze ochtend voelde ik me niet heel fijn. Ik werd ik de bus ook steeds misselijker maar ik heb het overleefd. Rond 4 uur kwamen we aan in Wanaka. Het is een leuk, gezellig dorpje. Niet te groot maar ook niet te klein. De rest van de middag/avond ben ik samen met 2 andere meiden het dorpje in geweest. Wat gedronken met een groep in de bar en daarna lekker gaan slapen!

Vrijdag (19/12/2014) werden we opgehaald bij puzzleworld om te vertrekken richting Queenstown. Tijdens de busreis zijn we gestopt bij de blue pools. De naam zeg het al, super blauwe en heldere meertjes.

Aangekomen in Queenstown hebben we ingecheckt en ben ik samen met 2 andere door Queenstown heen gelopen. Het is een leuk gezellig dorpje. Er zijn een hoop kroegen in Queenstown dus dat komt goed uit want we hadden een feetje die avond (alweer..)! Voordat het feesten kom beginnen zijn we met ze alle een steak gaan eten. Daarna zijn we naar de loco bar gegaan. Er werd echt slechte muziek gedraaid dus na ongeveer 1,5 uur zijn we doorgegaan naar een andere kroeg. Daar was de muziek wel beter en er hing ook een betere sfeer. Ik had een gezellige avond gehad maar was ook behoorlijk moe dud het was tijd om te gaan slapen.

De volgende ochtend (zaterdag 20/12/2014) hebben we allemaal tot een uurtje of 11 in bed gelegen. Het regende de hele tijd die dag dus we zijn naar de supermarkt geweest en daarna nog een klein stukje gelopen maar ik was er al snel klaar mee. Dat is niet mijn favoriete ding om te doen, lopen door de regen! Terug in het hostel ben ik een beetje gaan relaxen. We hebben met een groep stew (stoof) gemaakt. Dit was erg lekker en maar 4 dollar per persoon. Die zelfde avond hebben we met een paar meiden wat gedronken op het strand!

Zondagochtend (21/12/2014) was het vroeg opstaan omdat de bus zou 07:50 vertrekken richting het diepe zuiden. Onderweg reden we door de bergen heen echt onwijs mooi om te zien! Het was wel een hele lange busreis naar de milford sounds maar het was zeker de moeite waard. In de milford sounds aangekomen was het tijd voor de milford sounds cruise. Deze cruise duurde ongeveer 2 uur. We voerde door hele hoge rotsen. En er waren onwijs veel watervallen. Echt super gaaf en bijzonder om te zien! Na een paar uur gevaren te hebben zijn we door gereden naar Gunns camp. Dit was onze overnachting plaats... Wat een drama was dat zeg! De blokhutten waar we in sliepen stonden op instorten, geen elektriciteit na 10 uur savonds en overal zaten sandflies. Die sandflies steken dus je moest als een ingepakte eskimo naar buiten als je niet gestoken wilde worden. Het ergste van alles vond ik dat er niet eens normaal een koelkast was. Als ie iets koel wilde houden moest je het in een bak water leggen. Nou lekker je open pakje kipfilet in een bak water. Ik kon dus bijna alles wel weggooien omdat het veel te lang uit de koelkast lag! Verder had ik wel een gezellige avond. Eerst een groep BBQ en daarna met ze alle kaart spellen gedaan. Na het lachen die avond was het weer tijd om te huilen want de heel kamer zat vol met sandflies. Ik ben dus als een eskimo gaan slapen maar toch ben ik snachts wakker geworden van de jeuk aan mijn voeten. Dat was geen pretje!

De volgende ochtend (maandag 22/12/2014) zijn we vertrokken richting Invercargill. Daar kwamen we rond 3 uur aan. Super leuk, klein dorpje is het. Nadat we allemaal ingecheckt waren, onze tassen op de kamer en omgekleed hadden zijn we met een groep het dorp gaan verkennen. We zijn geëindigd in een verkleed winkel. Hier kon je kerstmutsen kopen! Er werden niet alleen kerstmutsen gekocht maar uit alle hoeken van de winkel kwam iets te voorschijn zoals pruiken, hoeden, t-shirts, kerst spullen etc. Daarna zijn we terug gelopen naar het hostel want het was al weer etenstijd. We hadden weer een groepsmaaltijd deze avond namelijk Chili con carne. De rest van de avond hebben we een film gekeken.

Dinsdag (23/12/2014) vertrokken we eindelijk een keer laat namelijk 11 uur. We konden dus even uitslapen! Om 11 uur begon onze lange reis terug naar Queenstown. De eerste stop was voor een picknick lunch pauze op en heuvel bij het strand. Super mooi uitzicht over de zee. Daarna zijn we over de rotsen gelopen! Op 1 plek moest je naar benden springen maar het was best hoog. Dus Craig en ik dachten een handigere manier te hebben gevonden en dat via het water. Het was dus niet de handigste manier want er kwam 1 hoge golf en mijn hele broek was nat. Gelukkig was het mooi weer dus het was al snel opgedroogd! Daarna zijn we doorgereden naar de volgende stop plek en dat was bij een lighthouse. Hier kon je ook zeehonden zien.. Nou niet vandaag dus. Erg jammer om ze niet gezien te hebben!

Ik ben daarna nog 3 nachten in Queenstown gebleven om kerst te vieren. Over mijn kerst in nieuw Zeeland vertel ik in de volgende blog want anders wordt deze veel en veel te lang.

Ik wens jullie in ieder geval een onwijs gezellig oud en nieuw en de beste wensen voor 2015!!

Tot snel xx

Reacties

Reacties

Oop

Leuke blog schat, nu weten we tenminste waar je hebt
uitgehangen. Ben benieuwd naar het vervolg.

Pieter

Ha Fabbie, goed te lezen dat het goed met je gaat. Je voorliefde voor hobbits was bij ons al bekend hoor! Doe voorzichtig en heel veelplezier. Kus Pieter

Leo Nelis

Leuk om weer wat van je te horen. Je hebt plezier en daar gaat het om. Gelukkig new jaar.
liefs Leo en Lily

Elly

Wat een verhalen Fab..... Ik kan me voorstellen dat je soms bang bent maar wel leuk om het gedaan te hebben en het dan na te vertellen. Vast een spannend en top 2015! XXX

Opa en oma van Kooten

We genieten van je verslagen. Dikke Kus. Ons XX

Peter Ankone

Hallo Fabienne.
Van je opa (Chris) heb ik het adres van je blog gekregen.
Je hebt mij, geloof ik, maar een keer gezien. Ik ben 'het broertje' van oma Ria.
Ik ga genieten van al je verhalen en je krijgt zeker nog een bericht van mij.
Groeten, Peter Ankone.

Pieter

Ha Fab, kom maar door hoor met je nieuwe verhalen.
Wij zijn er klaar voor !!

Kus Pieter

PS Dit is niet vrijblijvend bedoeld

Pieter

Ha Fab,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!

Kus Pieter

Marianne

Hi Fabienne
Van Harte gefeliciteerd met je verjaardag!
Gaat alles nog oke daar? we horen maar niets meer.
Fijne dag en dikke kus van Shelly en Marianne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active