fabiennehogers.reismee.nl

Waitomo, Rotorua en Lake Aniwhenia

Kia ora,

In mijn laatste blog eindigde ik in Raglan. Dus nu is het tijd voor de volgende plaatsen!

Na een busreis van 1,5 uur waren we aangekomen in Waitomo (vrijdag 28/11/2014). We hebben mensen afgezet die vandaag de Waitomo caves ingingen, ook hebben wij gelijk een tour geboekt om met banden door de grotten te gaan en glowworms te zien. Daarna zijn we door gereden naar een wandelroute van 30 minuten. Het was een kleine Bush route maar wel leuk want we moesten ook door een kleine tunnel in een grot om verder te kunnen lopen.

Terug in de bus zijn we naar een supermarkt geweest om avondeten te halen en door naar het hostel.

Erg leuk klein hostel weer. Een langwerpig gebouw met een aantal kamers, douches en toiletten op een rij. Verder is er een openbare woonkamer en keuken. Ook loopt er een kat en een hond rond dus echt een huiselijk gevoel. We hebben de rest van de dag gerelaxt in het hostel want het weer zat niet echt mee, veel regen!

De volgende dag (zaterdag 29/11/2014) werden we om 1 uur in het activiteiten gebouw verwacht voor onze tour door de caves. We werden samen met 8 andere opgehaald en naar de grotten gebracht. Nadat de wetsuites/laarzen aangetrokken,de helm opgezet te hebben en de lampjes gecheckt waren konden we de grot in. We moesten de grot in door middel van een ladder en daar begon het al, het gat met de ladder was zo krap dat je er maar op 1 manier doorheen kon! Eenmaal in de grot moesten we het eerste stuk alleen lopen tot een bepaald punt. Het was pik donker in de grot dus het lampjes op de helm kwam gelijk goed van pas, het zou alleen erg jammer zijn als je lampje er mee zou stoppen in de grot.. Dat gebeurde mij dus!! Gelukkig stond Evie al in de grot dus die kon een beetje schijnen zodat ik in ieder geval mijn hoofd niet kon stoten. Mijn lampje was gelukkig gelijk vervangen en kon ook ik de rest van te tocht genieten van mijn lampje.

We moesten in de grot klimmen, zwemmen en kruipen. Als ik er nu op terug kijk was het onwijs gaaf maar toen ik in die grot stond snapte ik niet waarom ik dit gekozen had.

Gelijk in het begin waren al onwijs veel glowworms te zien. Wanneer we allemaal ons lampje uitzette en naar boven keken leek het net alsof je naar de sterrenhemel keek, zoveel glowworms. Eigenlijk door de hele grot waren wel glowworms te zien maar het gaafste was toen we in de banden zaten en als een soort Efteling attractie door een gang vol met glowworms gingen. Verder was de tocht vooral klimmen en kruipen. Er waren 2 of 3 openingen waar we door heen moesten, door deze openingen kon je net aan kruipen. Er was 1 opening waar we al liggend in moesten en vervolgens met je armen jezelf vooruit moest zien te krijgen want je benen kon je niet bewegen, zo smal. Dat was echt het aller ergste van de hele tocht. Ik werd spontaan claustrofobisch!

Achteraf is het, het allemaal waard geweest want ik vond het echt een onwijs vette tour.

De volgende dag (zondag 30/11/2014) werden we pas om half 3 opgehaald bij ons hostel om verder te reizen naar Rotorua dus hebben we in de ochtend een korte wandelroute gedaan. Max (de hostelhond) mocht met ons mee lopen, had dat beest ook weer zijn wandeling gehad.

Het weer van die dag was echt slecht, veel regen en donkere lucht dus na de wandeling zijn we in het hostel gebleven en hebben we kaartspellen gedaan met andere backpackers!

Diezelfde dag nog zijn we rond half 6 in de avond aangekomen in Rotorua. Het is weer een leuk, klein hostel. Echt zo'n huiselijk gevoel heb ik hier weer. Evie en ik hebben voor een goede prijs een 2 persoonskamer geregeld. Super fijn om je spullen weer (net zoals thuis) door de hele kamer heen te kunnen verspreiden!

Laat ik verder eerst eens vertellen over de geur die hier hangt.. Het ruikt er overal heerlijk naar rotte eieren. Het gas dat van de geisers en modderpoelen afkomt ruikt naar rotte eieren dus dat verspreid zich door het hele dorp..

Maandag (01/12/2014) regende het voornamelijk hier in Rotorua dus zijn we tussen buien door het dorp gaan verkennen. Evie wilde echt elke souvenirs winkel binnen dus we waren wel even bezig! Ook zijn we naar het informatie centrum geweest om te kijken voor excursies. We wisten al wel wat voor dingen we wilden gaan doen maar nog niet precies bij welke organisatie. Na het bezoek aan het informatie centrum hebben we besloten om die avond nog naar een Maori village te gaan, dinsdag naar wai-o-tapu en woensdag naar waimangu te gaan.

Die zelfde avond nog werden we opgehaald om naar een Maori village te gaan. Eenmaal daar aangekomen kwamen we in een grote zaal waar we later die avond zouden gaan eten. We begonnen met de rondleiding bij het eten. Er zit een gat in de grond met kolen die ze van te voren goed heet maken, vervolgens worden de kratten met eten erop gezet en daarover natte doeken. Over de natte doeken nog een zeil en als kers op de taart lekker zand over alles heen. Hierdoor voorkom je dat er warmte ontsnapt en het eten niet goed gaar wordt, gerookt eten kregen we dus. Daarna zijn we naar een riviertje gegaan waar een boot aan kwamen met Maori mannen erin. Dit was wel grappig om te zien. Nadat de boot was aangemeerd en de Maori mannen waren weggerend mochten wij door naar het 'theater'. We kregen een show te zien met dans en zang. Echt super leuk om te zien. Ook werden de vecht materialen uitgelegd en voorgedaan hoe de maori's vroeger reageren als er een indringer het dorp binnenkwam. Na de show mochten we terug naar de zaal om te gaan eten. Het eten had 4 uur in de grond gezeten, deze moeite hadden ze voor mij niet hoeven doen want als je mij een houtskooltje voorschotelde had ik het verschil niet geproefd. Wel vond ik het bijzonder dat, dat hun manier van eten bereiden is.

Na het eten was het tijd voor de Bush-walk en de zoektocht naar de glowworms. Iedereen kreeg een zaklamp waar ze lekker mee in ogen konden schijnen. Toen begonnen we met de zoektocht naar glowworms. Ik dacht dat het hele meertje vol zou zitten maar toen alle zaklampen uit waren hebben we er welgeteld 3 gezien. Vergeleken met de Waitomo caves was dat helemaal niks! Over het hele geheel was het een leuke excursie vooral de show.

De volgende ochtend (dinsdag 02/12/2014) moesten we vroeg opstaan omdat vandaag wai-o-tapu op het programma stond. Vandaag ben ik precies 3 weken van huis weg, de tijd gaat echt super snel. Wel heb ik het idee dat ik al veel langer weg ben omdat ik al een hoop gedaan en gezien heb!

Wai-o-tapu is een park met allemaal geisers en heet water bronnen. Voordat we het park ingingen zijn we naar een geiser geweest die 1 keer per dag uitbarst door middel van een zakje zeep. Dit leek heel erg onnatuurlijk maar het bleek dat ze dit vroeger hebben uitgevonden. Toen ze vroeger de geiser hadden ontdekt wilde ze er op een dag kleding in gaan wassen, nadat ze zeep in de geiser hadden gegooid, spoot het water eruit.. Dit gebeurt nu elke dag om mensen te laten zien hoe dat er uit ziet.

Na de geiser zijn we doorgereden naar het park. Het park wordt ook wel het thermal wonderland genoemd. Het park bestaat uit allemaal warm water bronnen die onwijs erg stinken naar verrotte eieren. Voor mij waren er 2 bijzondere dingen namelijk de champagne pool, dit was een warm water bron dat een rode rand had. Het andere bijzondere vond ik het gele meer. Het water in dat meer was echt gifgeel. Dit vond ik wel echt de highlights van het park. Verder was de rest ook wel bijzonder om te zien hoor!

Na het park zijn we nog 1 keer gestopt bij de modderpoolen. Modder dat omhoog wordt gespuugd omdat het gewoon kookt. Echt raar om te beseffen dat het gewoon aan het koken is. Na de modder poelen zijn we terug naar ons hostel gebracht.

Aan het einde van de middag hadden we nog een sightseeing door Rotorua. In eerste instantie wilde ik niet mee omdat ik behoorlijke hoofdpijn had maar ben uiteindelijk wel meegegaan. Het was een leuke route langs de highlight van Rotorua. Opzich waren de highlights niet zo bijzonder maar door het gezellige gepraat van de buschauffeur onderweg werd het een gezellig tour.

Na de tour zijn we terug gegaan naar het hostel. De rest van de avond hebben we rustig op de kamer gezeten totdat Evie er achter kwam dat de kamer vol beesten zat. Ons raam kan niet helemaal dicht dus komen er een hoop insecten af op het licht. Evie ging dus als een gek op insecten zoektocht. Uiteindelijk hebben we maar de eigenaren van het hostel erbij gehaald om te vragen of het raam dicht kon, dit kon niet maar wel wilde hij voor ons 'alle' beestjes opzuigen... Had bij beter niet kunnen doen want het trok volgens mij juist beesten aan!

Woensdagochtend (03/04/2014) waren we weer vroeg uit de veren omdat waimangu was vandaag aan de beurt. Waimangu is weer een park, eigenlijk een beetje het zelfde idee als wai-o-tapu. De meeste hostels adviseren ook alleen wai-o-tapu omdat dat gewoon de toeristenplek in Rotorua is maar daar neem ik natuurlijk geen genoegen mee! Wij gaan gewoon naar beide parken.

Bij de ingang van het park kregen we een kaart met uitleg bij elk stop punt, daarna begon de wandel tocht. Echt onwijs gaaf park en veel leuker dan wai-o-tapu. Dit was minder toeristisch dus rustiger. Ook vond ik de natuur gewoon veel mooier en minder opgezet. Ik had niet het gevoel dat ik in een park liep maar gewoon een wandelroute door het bos aan het maken was. In hele park draaide het natuurlijk wel om de geisers. Aan het begin kwamen we bij een meer dat meer dan 100 graden Celsius is. Er kwam een hoop stoom van het meer af, vanaf het meer liep een riviertje richting een groot meer. In het begin van het riviertje is het water super heet maar wanneer het water eenmaal aangekomen is bij het andere meer is het afgekoeld. De route die wij liepen was dan ook langs dat riviertje en er werd uitgelegd wat er gebeurde op allerlei verschillende plekken en levels van de rivier. Ik heb absoluut geen spijt van dit park. Ik vond het echt onwijs mooi en een bijzonder park!

Later die dag zijn we naar een Spa geweest omdat Rotorua bekend staat om zijn Spa en modderbaden. Maar we hadden gelezen dat de modderbaden onwijs stinkt en dat je die geur niet meer uit je bikini krijgt en je 100 keer je haren moest wassen dus dat hebben we maar niet gedaan. Daarom alleen maar de zwembaden van de Spa. Nou dat stonk dus ook als een otter. Echt niet normaal dus na 2 uur was ik er echt klaar mee. Ook omdat de baden rond de 43 graden waren dus daar werd ik behoorlijk licht van in mijn hoofd maar dan heb ik het ook weer eens meegemaakt.

We konden eigenlijk wat langer slapen en hoefde geen wekker te zetten. Vandaag (donderdag 04/04/2014) vertrok onze bus richting lake aniwhenia. Lake aniwhenia is een verplichte stop van stray (busorganisatie). Ik zat er behoorlijk tegen op omdat ik gewoon mijn eigen ding wil doen en niet in de middel of no where aan een meer wil zitten. Maar daar moest ik me maar even overheen zetten want het was niet anders. Eenmaal aangekomen bij de lodge lieten ze gelijk zien wat we zouden gaan eten die avond. De eigenaren van de lodge zijn maori's dus ik had het kunnen weten.. Er stonden weer heerlijke kolen (aardappels) op het menu. Het eten ging de grond in en 3 uur later konden we aan tafel.. Een paar mensen van de bus hadden gekozen om te helpen 'brood' te maken voor bij eten. Dit 'brood' heet bij ons ons in Nederland gewoon een oliebol, toch leuk zo aan het einde van het jaar!

Ondertussen ben ik al in Taupo en vertrek ik vandaag (09/12/2014) naar Tongariro national park maar daar meer over in mijn volgende blog!

Groetjes vanuit Nieuw-Zeeland xx

Reacties

Reacties

Pieter

Goed verhaal Fab, leuk om te lezen!
Kus Pieter

Sheila

Spannende avonturen heb je weer beleefd Fabje!! Werd al claustrofobisch bij het lezen van je verhaal brrr. .. En wat een prachtige foto's heb je weer gemaakt. Trots op je en stiekem ook stinkend jaloers. Hvj. xxx

Yo

Gaaf Fab!! Ben ook eigenlijk, net als mama, beetje jaloers!!! Super om te lezen dat het goed gaat schat! Hele dikke knuffel van ons! Xxxx

Pascale Nelis

Je gaat al als een echte backpacker! Leuk om te lezen en allemaal erg herkenbaar. En leuk dat je bij mijn vader en Lily langs bent gegaan! Heel veel plezier, happy x-mas en safe travels! Xx

natasja van bommel

Hey Fab,

je schrijft hele mooie verhalen. Echt waar leuk om te lezen. Wij wouden je toch ook al zit je zo ver fijne kerstdagen en goed 2015 toe wensen.


Dikke kus van de bommeljes uit utrecht

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active